Nonprofit álmodozás és lelkes robot
2010.03.23. 09:45

Vajon miről álmodozhatott az a pár ember, aki két évtizeddel ezelőtt egy Kanonok sori szenespincében összejött, hogy azt néhány hónap leforgása alatt igazi galériává varázsolja?
Nem tudom, mi volt az álmok tárgya, csak azt tudom, hogy nem a pénz, mert valamennyien szenvedélyesen szerették a szépet, és múlhatatlan vágy hajtotta őket a szépség teremtésére és saját lelki gazdagságuk felmutatására.
Az elmúlt évtizedekben a képzőművészet az új irányzatok felé fordult, s a kulturális középosztály figyelmének felkeltése, s ha kell, megbotránkoztatása révén megszületett az úgynevezett modern és neoavantgard.
A Tibor Ernő alkotói és az ott kiállító művészek, a klasszikus utakat járják, ők ecsettel, tollal, krétával dolgozó képzőművészek maradtak a mai, a vizuális kommunikáció technikai lehetőségeit kihasználó, ömlesztett képi világban is. Ők soha nem akarnak meghökkenteni az emberi test belső szerveiben haladó „örök anyag” képeivel. Nem kívánnak megbotránkoztatni a hullaházakban készült sokkoló fotókkal. Nem akarnak felháborítani az emberi testnedvekkel, vérrel vagy vizelettel alkotott videoklipekkel.
Művészi kifejezés
Ők megőrizték a művészi kifejezés ősi eszközeit, a vonalat, a foltot, a színt, a fényt és az árnyékot és ezeknek ritmikus váltakozását. Tovább művelik a képzőművészet klasszikus műfajait, mert úgy érzik egy városkép vagy tájkép, egy csendélet vagy akt még hordozhat üzenetet a szépségre vágyó polgárnak. Hiszik, hogy még érdemes papírra, vászonra, festékre és rámára költeni, mert nem feltétlenül a saját testre karcolt tetovált ábrák, a performansz és az ide-oda mozgó installáció vonzza a tárlatlátogatót.
Az indulás lázának lendülete persze, már itt is alábbhagyott. A múló évek és a változó, egyre inkább anyagiassá váló világtól nem lehetnek a fogyatkozó TEG-tagok sem függetlenek. A hétköznapok robotját, az egyes kiállítások megszervezését, elrendezését, felügyeletét, az adminisztratív és a dokumentációs teendőket, a sajtóval való kapcsolattartást egy-két mindenes végzi. Nonprofit alapon. Néhány fiatal egyszeri bemutatkozásra vagy ugródeszkának felhasználja a terem adta lehetőséget, kiállít, de semi egyebet nem vállal. A „szakma”, vagyis egyes magukat szakmai tótumfaktumnak tartók „ámátőrök” jelzővel illetik a Tibor Ernő galériásokat, elvitatva tőlük még a „művész” jelző használatának jogosságát is. Mintha bárhol a világon szerezni lehetne művész-, költő- vagy íródiplomát. A valamennyire is tájékozott ember tudja, hogy az ilyen képzést adó intézményekből annyi művész jön ki, ahány oda bemegy. Ott a diplomával tehetséget és álmokat nem lehet venni.
Schneider Németh Antal
|